ATB-VERENIGING-OLDEBROEK

Jeugdtrainingen oktober 2024 tot en met april 2025

Dinsdagavond: 18.30 uur t/m 19.30 uur

Contact: Jeugd@atboldebroek.nl

Op de dinsdagavond traint de jeugd 8-15 jaar in verschillende niveaugroepen op het sportpark Stuivezand.
Tijdens het trainingsblok is er aandacht voor een goede warming up, de basis leggen voor fietstechniek en er zal gewerkt worden aan leren trainen. Hoe rijdt je een interval, hoe zit ik op de fiets, en de basisprincipes van het leren trainen.

Doel van deze trainingen is het leren trainen om de leukste onderdelen van het mountainbike(wielersport) te ontdekken. Bij de jongere leeftijdsgroep wordt dit veelal gedaan door afwisselende oefeningen en of sport en spel. De aankomende nieuwelingen zullen tot 19.45 uur trainen. In het laatste kwartier rijden ze mee met de nieuwelingen/ junioren om zo de overstap naar deze groep in het voorjaar te ondersteunen.

De training op de dinsdagavond is de basis om te ontwikkelen van tijd tot tijd.

Donderdagavond: Kabouters. 18.15- 19.00 uur

Voor de jongste leden van 5-7 jaar wordt er wekelijks een training verzorgd, waarbij de basistechniek van het fietsen wordt getraind. Het doel van deze trainingen is het behendig worden met de mountainbike. Met verschillende oefeningen en spelvormen, wordt de jeugd geleerd te remmen, schakelen en balans te houden op hindernissen.

Donderdagavond Jeugd 8+. 19.00-20.00 uur

Op de donderdagavond bieden we een extra trainingsavond aan gedurende de winterperiode, met als doel fietstechniek verder te ontwikkelen en de funfactor van het fietsen te ontdekken met elkaar. De training is bedoeld voor iedereen die de basistechniek al beheerst. Tijdens de winter zal er op de donderdagen veelal een herhaling plaatsvinden van de reeds aangeleerde techniek. De training is bedoeld voor iedereen die zijn fietstechniek wil ontwikkelen en is niet leeftijd gebonden zoals eerder vermeld. Om de trainingen op de donderdagavonden te kunnen begeleiden zijn we voor nu en in de toekomst op zoek naar enthousiaste ouders die als (assistent)trainer de oefeningen zouden willen begeleiden. Dit om de continuïteit te kunnen waarborgen. Heeft u interesse en/of kent u een sport en bewegen student zonder passende stageplek alle hulp is welkom, graag aanmelden bij Bertus Bos (jeugd@atboldebroek.nl). De training op de donderdag zal een afwisseling zijn van fietstechniek en sport en spel.

Gedurende winterperiode is het voor renners belangrijk om de balans op te maken en nieuwe doelen te stellen voor het komende wedstrijdseizoen en/of doel in toertochten. De winter is door de weersomstandigheden een ideale periode om ook extra rust in te bouwen, om in het voorjaar weer energie en zin te hebben om er voor te gaan en het hoogst haalbare doel te bereiken. Want ook al zijn er winnaars en verliezers iedereen is een winnaar als je meedoet. Want als je niet meedoet weet niet wat je kunt bereiken. De trainingen bij de ATB vereniging Oldebroek zijn terug te leiden naar de LTAD (Long-Term Athlete Development) methodiek uit het beleidsplan van de KNWU. In deze methodiek zijn verschillende ontwikkelfases van de renner beschreven en de vormen van ontwikkeling in de trainingsbelasting. Vanuit de ATB Oldebroek willen we bijdrage aan de ontwikkeling van een renner die levenslang blijft fietsen en zich mag ontwikkelen naar zijn doel en of droom, waarbij het plezier en de fietstechniek prioriteit hebben en de meeste aandacht krijgen ook in de trainingen.

Meer informatie over de LTAD methodiek is te vinden via deze link. Mocht u hier vragen over hebben dan gaan we graag met u in gesprek.

Voor een compleet overzicht van de weekindeling op Sportpark Stuivezand, kijk bij Agenda

Met sportieve groet, Jeugdcommissie ATB Oldebroek

Verder Bericht